Wednesday, January 13, 2010

Ikke som jeg trodde...

Sitter her sammen med mine to skjønne barn og skal hjelpe med lekser, men det er jammen en tålmodighetsprøve gitt!!! Ole hater livet sitt i en alder av 8 år, og Ida er ikke helt happy med leksene hun heller. Jeg som er utdannet lærer stortrives med å lære fra meg på jobb......hjemme er det visst en heeeelt annen sak! Jeg har tålmodighet som ei lus....vet ikke om den har dårlig tålmodighet forresten.....irritasjonen vokser og barna blir mer og mer grinete! Her må vi tydeligvis endre taktikk!! Slik kan man jo ikke ha det......nå skal jeg prøve å snu trenden her i huset så får vi se hvordan det går når hønemora slår til igjen??? Ida har altså en drøss med gloser til i morra, og som vanlig begynner hun litt for sent. Nå har jeg klipt ut firkanter i spreke farger og skrevet glosene på norsk på ene siden, og engelsk på andre siden....tror faktisk hun likte det:) Ikke mange øvingene til så satt de fleste av ordene. Nå skal det være sagt at mange av ordene hadde ikke jeg engang peiling på!!! Og jeg som er engelsk lærer å greier:/ Noen flere enn meg som sliter her: loll, sill, Gadzooks, og aerial??? morsomme ord forsåvidt, men jeg bruker andre ord for akkurat samme tingene jeg;)

Men jeg har jo lært noe nytt jeg også i dag på dette viset, og lærdom er en fin ting!

Til Ole har jeg laget skjema med øveord og gloser, der han må skrive ordene og lære glosene både fra norsk og engelsk......han var ikke happy, men han fullførte.
Ei skål med druer og ei skål med nøtter hjalp på humøret hos alle tre:)

I år har Ida og jeg et mål om å ligge litt i forkant med leksene hennes, på den måten er det lettere å hjelpe til! Jeg jobber godt under stress for min egen del, men ikke når jeg skal forklare henne ting på nye "innovative" måter. Dere hadde faktisk kommet til å daua av latter om dere hørte oss når vi jobber med glosene.....jeg lager tildels snåle "knagger" for henne for lettere å huske. Nå har jeg lagt en sil i vinduskarmen, for "sill" betyr nemlig vinduspost.....da husker hun kanskje den glosen også??;)

Ha en stålende kveld godtfolk, jeg har to blogginnlegg på to dager!! Ikke dårlig!

4 comments:

Beatemor said...

Gode tips! Sliter en del med leksergjøring på eldstejenta, så vi må nok skifte litt taktikk her i huset også :-) Ellers så gleder jeg meg stort til treffet om 1 måneds tid! (og det som blir om 2 mnd!!)

Hønerandi said...

Hei.Takk for hilsen i bloggen min.Lure tips til lekselesing ja.Det er litt slit.Men det veldig kjekt å tenke tilbake på at en la ned litt arbeid der.Vi sees på treffet i Molde da.Har lagt deg til bloggene jeg følger

Anonymous said...

I will not agree on it. I regard as warm-hearted post. Particularly the title-deed attracted me to review the unscathed story.

Renate said...

Tror du er en fantastisk flink mamam og lærer jeg.
Du er kreativ og oppfinnsom og ungene dine får garantert den aller beste oppfølgingen.
det med å skrive gloser på kort skal jeg selv legge meg på minne.
Ha en herlig lørdagskveld. Klem