Sunday, June 7, 2009

Jentekveld for 13 åringene.

Når en er 13 og hormonene bobler så er det ikke alltid så lett å være jente....(og sikkert ikke lett for guttene heller)......husker det selv jeg.
Konflikter, misforståelser, selvtillit som en dårlig smurt vareheis, men heldigvis venner latter og hyggelige samtaler også!!
Når det nå endelig snart er sommerferie tenkte jeg da at det hadde vært hyggelig å samle noen jenter her på "bruket", rett og slett fordi Ida er ei fantastisk grei jente som har jobbet hardt det første året sitt på ungdomsskolen!
Hun ville invitere 5 jenter, og vi som foreldre var glade for å kunne lage litt stas for dem.

Mor og far gikk inn i rollen som verter med liv og lyst. Det er jo ikke til å legge skjul på at vi er litt nysgjerrige på disse tenåringene, og når vi får være vertskap kan vi snike litt i kulissene og kose oss sammen med jentene:) En flott bukett ble samlet, og menyen hadde Ida bestemt.

Forrett: Asparges, med spekeskinke, ristede pinjekjerner og skivet parmesan.
Hovedrett: Marinerte kyllingbryst (grillet av far i huset), saltbakte poteter, champignonsaus, bernaise og salat. Dessert: En tung konfekt sjokoladekake med vaniljeis.

Drikke: Brus i LITERVIS;)
Jeg reiste til byen for å handle dekkebrikker, blomster, servietter, lys og dill....denne gangen ble det blått og hvitt i paviljongen vår. Det passer så bra til de blå Devold pleddene våre nemlig;)

Jentene kom, spiste (masse!!) og de knisa og fnisa. Vi forlot selskapet etter at alt var servert og ryddet, da var det snacks og musikk som gjaldt. Da vi kom hjem kl 23.15 var jentene der enda, og ingen ville hjem. De hadde begynt å bli kalde så de satt inne i stua uten ett eneste lys på, med hvert sitt pledd og pratet sammen. Akkurat slik håper jeg det blir nede i kjellerleiligheten når vi tar den til eget bruk til høsten. Da håper jeg det blir et samlingssted for kjekk ungdom....da vet jeg i allefall hvor de er.

Da vi kom hjem og ødela idyllen med nok en ryddesjau, gikk jentene ut og hoppet på trampolina bak i hagen. Da ble det liv i leiren igjen gitt....måtte hysje på dem noen ganger, for noen naboer lå nok og sov.....men stillheten senket seg nok ikke før alle mann reiste hjem rett over midnatt.

Vi håper Ida var fornøyd med kvelden! Vi som foreldre satte i allefall pris på å ha kjekke jenter på visitt.....om dere leser dette jenter så kan jeg jo si: Jeg setter utrolig stor pris på dere, ta vare på hverandre, vær romslige med hverandre, le masse og lev livet som det skal leves når dere er fjortiser;)

2 comments:

Fantepie said...

Så flink du er å ordne til, Inger! Tenker jentene hadde en aldeles super kveld!

Batcheeba said...

Blit helt rørt jeg over hvor flink du er med ungene.... *tørke en tåre* Du steller istand så flott!!
Stolt av å være søstra di!!